Tel: +982188645264

logo of rasam polymer nami
,,
تاریخچه ی پلی یورتان
در ایران و
جهان

تاریخچه ی پلی یورتان به سال 1849 برمی گردد، زمانی که شیمیدان فرانسوی، آگوست ویلهلم ورتز، برای اولین بار ایزوسیانات را سنتز کرد. ایزوسیانات ها ترکیباتی هستند که دارای گروه های فعال NCO هستند که می توانند با گروه های هیدروکسیل (OH) واکنش داده و پلیمرهای پلی یورتان را تشکیل دهند.

در سال 1937، دکتر اتو بایر، شیمیدان آلمانی، اولین پلی یورتان را با واکنش ایزوسیانات با پلی ال سنتز کرد. پلی ال ها ترکیباتی هستند که دارای دو یا چند گروه هیدروکسیل در ساختار خود هستند. این پلیمر جدید خواص منحصر به فردی داشت که آن را برای کاربردهای مختلف مناسب می کرد.

در طی جنگ جهانی دوم، پلی اورتان ها به عنوان جایگزینی برای لاستیک استفاده می شدند که در آن زمان کمیاب و گران قیمت بود. همچنین، از آنها برای ساخت پوشش های محافظ برای فلزات و چوب استفاده می شد.

پس از جنگ، کاربردهای پلی یورتان ها به سرعت گسترش یافت. آنها در طیف گسترده ای از محصولات، از جمله فوم های پلی یورتان، الیاف پلی یورتان، الاستومرهای پلی یورتان و پوشش های پلی یورتان استفاده می شوند.

**مرحله های کلیدی در توسعه پلی یورتان ها عبارتند از:**

* 1849: ورتز ایزوسیانات را سنتز کرد.

* 1937: بایر اولین پلی یورتان را سنتز کرد.

* 1940: اولین الاستومرهای پلی یورتان تولید شد.

* 1953: اولین فوم های پلی یورتان صنعتی تولید شد.

* 1958: عوامل فعال سطحی سیلیکونی و کاتالیست های قلع برای تولید فوم های پلی یورتان تک مرحله ای توسعه یافت.

* 1960: فوم های نیمه سخت پلی یورتان در قطعات داخلی خودرو استفاده شد.

* 1969: بایر از روش تزریق در قالب برای ساخت قطعات پلاستیکی خودرو استفاده کرد.

اوتو بایر در 1952

امروزه پلی یورتان ها یکی از پرکاربردترین پلیمرهای در جهان هستند. آنها در طیف گسترده ای از محصولات، از جمله موارد زیر استفاده می شوند:

* فوم های پلی یورتان: برای عایق حرارتی، عایق صوتی، بالشتک و تشک استفاده می شوند.

* الیاف پلی یورتان: برای ساخت لباس، فرش و روکش استفاده می شوند.

* الاستومرهای پلی یورتان: برای ساخت کفش، لاستیک و محصولات پزشکی استفاده می شوند.

* پوشش های پلی یورتان: برای محافظت از فلزات، چوب و سایر مواد استفاده می شوند.

پلی یورتان ها به دلیل خواص منحصر به فرد خود، از جمله استحکام، انعطاف پذیری، پایداری و مقاومت در برابر سایش، برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. آنها همچنین قابل بازیافت هستند و می توانند از منابع تجدیدپذیر ساخته شوند.

پدر صنعت پلی اورتان ایران
مرحوم محمد نامی
اشنایی با نامی
قدیمی ترین پروانه ی اشتغال به پیشه گروه صنعتی نامی
تاریخچه ی پلی یورتان در ایران

در کشور عزیزمان ایران ، گروه صنعتی نامی که در سال 1395 با نام شرکت رسام پلیمر نامی در قالب یک شرکت دانش بنیان تولید پلی یورتان را ادامه میدهد دارای 80 سال سابقه ی بازرگانی و تولید مواد پلیمری است و همچنان به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده ی تخصصی پلی اورتان ایران از آن یاد میشود ، و میتوان جناب مرحوم محمد نامی  که بنیان گذار این شرکت در سال 1322 بوده است را پدر این صنعت دانست.