Tel: +982188645264

logo of rasam polymer nami

کاربرد پلی یورتان در خودرو

پلی یورتان ماده ای همه کاره است که می تواند به هر شکل دلخواه قالب گیری شود و به راحتی برش داده شود تا اجزا یا قطعات خاصی را در داخل خودرو را تشکیل دهد این قطعات مانند داشبورد، پانل درها، کنسول ها، قطعات تزئینی و … اند این ماده خواص منحصر فردی مانند عایق صدا و حرارت بودن دارد که می تواند به خنک تر نگه داشتن وسایل نقلیه در هوای گرم کمک کند و در عین حال قابلیت کم کردن صدا را برای به حداقل رساندن سطح سر و صدای بیرونی فراهم می کند.

پلی اورتان به دلیل نسبت استحکام به وزن بالای خود، محافظت بسیار خوبی در برابر آسیب ضربه ایجاد می کند، و آن را برای پوشش سپر خودروها و همچنین رکاب های جانبی و کیت های بدنه که برای افزودن یک لمس آیرودینامیکی بدون از بین بردن یکپارچگی ساختاری طراحی شده اند، ایده آل می کند. پلی یورتان همچنین در برابر خوردگی ناشی از آب شور یا نمک های جاده مقاومت می کند، بنابراین مانند اجزای فلزی که اغلب پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این عناصر تخریب می شوند، تجزیه نمی شود .

pu in car design

پلی یورتان توانایی ایجاد صرفه ی سوختی را نیز دارد که از مهم ترین موارد در تولید وسایل نقلیه است. از آنجایی که پلی اورتان وزن کمتری نسبت به فلز یا پلاستیک دارد، می تواند به کاهش وزن کلی وسیله نقلیه کمک کند که باعث کاهش کشش موتور و در نتیجه راندمان سوخت بهتر می شود. این امر پلی اورتان را به گزینه ای جذاب برای خودروسازانی تبدیل می کند که می خواهند رتبه بندی مصرف سوخت خودروهایشان قابل رقابت با سایر مدل های موجود در بازار باشد. پلی یورتان همچنین در مقایسه با سایر مواد مانند پلاستیک یا فلز در هنگام قرار گرفتن در معرض دماهای شدید یا ضربه های ناشی از زباله های جاده مانند سنگ ها و شن هایی که از ترافیک عبوری به بالا می پرند، دوام بالاتری را ارائه می دهد. ماهیت انعطاف پذیر پلی یورتان ها به این معنی است که قطعات خودرو ساخته شده از این ماده نسبت به اقلام مشابه ساخته شده دوام بیشتری خواهند داشت

پلی یورتان به دلیل دوام و تطبیق پذیری، یک ماده محبوب در صنعت خودروسازی است. مزایای زیادی نسبت به سایر مواد مورد استفاده در مصارف خودرو دارد، مانند سبک بودن، استحکام و مقاومت در برابر دماهای شدید. پلی اورتان همچنین می تواند با کمک به آئرودینامیک تر شدن خودروها، مصرف سوخت را کاهش دهد. در این مقاله به برخی از مزایای کلیدی پلی اورتان در هنگام استفاده در خودروها نگاه خواهیم کرد. این ماده همه کاره و بادوام نسبت به سایر موادی که معمولاً برای مصارف خودرویی استفاده می شوند، مزایای زیادی دارد. این سبک وزن و قوی است، قادر به مقاومت در برابر دمای شدید است و به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. 

این ماده ی همه کاره  که کاربردهای زیادی در صنعت خودرو دارد. برای ساخت قطعات خودرو مانند کمک فنر ، دسته موتور ، سپر، داشبورد و قطعات تزئینی داخلی نیز استفاده می شود. پلی یورتان به دلیل خواص عایقی عالی برای عایق کاری حرارتی و صوتی در موتورها و سایر اجزای خودروها نیز استفاده می شود. پلی یورتان علاوه بر سبک و بادوام بودن، مزایای متعددی که در بالا شرح داده شد را نسبت به مواد سنتی در ساخت قطعات خودرو دارد.